Spoločenstvo čarovných jednorožcov

Spoločenstvo čarovných jednorožcov

Spoločenstvo čarovných jednorožcov združuje ľudí z celého sveta, ktorí milujú jednorožce. Úlohou jeho členov a členiek je zdokumentovať všetko, čo sa o týchto jedinečných bytostiach vie, a ochrániť ich, kedykoľvek sa dostanú do problémov. A my sa teraz môžeme stať jeho súčasťou tiež! Ako? Vďaka krásnej publikácii od Albatrosu, ktorá mapuje činnosť ľudí milujúcich jednorožce a všetky dostupné informácie o nich. Na začiatku sa nám prihovorí 101. prezident Spoločenstva Selwyn E. Phipps a rozpovie nám, ako sa sám do spolku dostal. Prečítame si o histórii Spoločenstva a na záver knihy aj o tom, čo je potrebné na to, aby doň niekto mohol vstúpiť. Čo je však najdôležitejšie, knižka nám odhaľuje informácie o čarovných a tajomných tvoroch, o ktorých existencii mnohí pochybujú, nie však my, tí, čo sme po nej siahli, pretože túžime vedieť viac! Jednorožce existujú a sú ešte úžasnejšie, než sme dúfali! Na mape sveta si môžeme prečítať, aké druhy sa vyskytujú v jednotlivých kútoch Zemegule, ako ich nájsť a dokonca ako sa pri stretnutí s nimi správať, či, naopak, čomu sa vyhnúť. Každý jeden zo siedmich známych druhov jednorožcov má svoje špecifické vlastnosti a schopnosti a ku každému sa viaže legenda či história, s ktorou by mal byť každý pátrač po jednorožcoch oboznámený. Sú, samozrejme, aj vlastnosti, ktoré majú všetky druhy spoločné – a to mágiu, vernosť, pôvab, láskavosť a silu. Naučíme sa rozoznávať ich stopy, aby sme pri pátraní v teréne vedeli, na ktorý druh jednorožca sme narazili, kedy a v akých prírodných podmienkach jednotlivé druhy hľadať, ako sa tieto čarovné tvory dorozumievajú, čím sa živia, jednoducho všetko, čo by mala správna príručka obsahovať. Spoločenstvo čarovných jednorožcov sa s nami podelilo o všetky svoje vedomosti. Čím vás však kniha nadobro dostane, sú ilustrácie. Už dávno som v rukách nedržala takú krásnu, vizuálne prepracovanú publikáciu. Každá jedna strana je malým umeleckým dielom, hýri farbami a radosťou. Ak si chcete spraviť dobrú náladu, toto je jednoznačne niečo, čo vám v tom pomôže. Spoločenstvo čarovných jednorožcov ilustrovali Harry a Zanna Goldhawkovci a Helen Dardiková a spoločne vytvorili pastvu pre oči. Zo stránky na stránku skáču úžasné jednorožce, každý roh zdobia kvetinové vzory, v knihe sa ukrýva aj mesačná obloha s popraškom miliónov hviezd. Kniha o takých majestátnych a dobrých tvoroch ani nemohla vyzerať inak! Takže či už milujete silné Horské drahokamy, láskavé Lesné kvety či nespútané Púšťové plamene, jednoducho všetky jednorožce, táto knižka do vašej výbavy určite patrí! Zhrnutie Povinnosť pre každého pátrača a každú pátračku po čarovných a majestátnych bytostiach, akými sú jednorožce!

fantasyknihy.multiverzum.sk, 24.10.2019
Experiment so Sofiou

Experiment so Sofiou

Jubilejná, desiata kniha spisovateľky Zuzany Štelbaskej sľubuje vtipný príbeh o dospievaní. A všetkého, čo k puberte patrí, si v príbehu šikovného ale utiahnutého dievčaťa skutočne užijete. Sofia toho má veľa. Každé dva týždne sa sťahuje so sestrou od jedného rodiča k druhému, rieši zložité vzťahy s kamošmi a musí nosiť “tú vec” (podprsenku). Okrem toho ju nemá kto odviezť na šachový turnaj v Ružomberku. Najradšej má ticho a samotu, ale zdá sa, že tú si veľmi neužije. Naša hrdinka skrátka vhupla do puberty a nedokáže sa orientovať ani sama v sebe, nie to ešte v tak chaotickom okolí. Chce aj nechce byť s Edkou najlepšia kamoška (trochu sa jej bojí a veľa ju obdivuje). Nechápe, prečo sa Vitalij a Jeremy okolo nej zrazu správajú tak čudne. A čo ešte jej upracovaná mama a nevšímavý otec, ktorí ju vôbec nepočúvajú. Sofia sa pokúša vyznať v tomto čudnom svete dospelých, ale nedarí sa jej. Našťastie získa ozaj bizarnú pomocníčku – muchu Bzu. Tá jej pomôže nájsť svoj vlastný hlas. Bzu sa po prvom otrase (karambole) postupne osmeľuje a lieta od svojej novej ľudskej kamarátky stále ďalej a ďalej. Tak isto aj Sofia prekonáva svoj strach a zisťuje, že keď sa odváži povedať, čo si skutočne myslí, veci sa menia. Sebavedomie je zázračná vec. Aj čitateľ toho má veľa. Autorka nás rozhodne nešetrí a pridáva jednu komplikáciu za druhou. Rastúce prsia, rozvedení rodičia neschopní vyriešiť si veci sami medzi sebou, nízke sebavedomie, návod, ako chovať muchy, multikultúrny šachový krúžok, starosť o mladšiu sestru, vyhrotená situácia s otcom a jeho priateľkou, hľadanie pravdy, žiarlivosť, ambície rodičov prenesené na deti, multikultúrne večere, priateľstvo, láska… Polovica z toho by v knihe podľa mňa nemusela byť. Rozprávačkou príbehu je samotná Sofia, ktorá vôbec ničomu nerozumie. Nerozumie však ani čitateľ. Až keď sa začne rozprávať s Bzu, niektoré veci a motívy ľudí sa trochu objasnia. Ako dospelého ma tá nevedomosť vytáčala. Väčšina dospelých sa totiž správa ako trotli. Otcovia to schytali najviac. Slovo detinský otcov Sofie aj Edky vystihuje asi najviac. Kniha sa čítala dobre, jednotlivé kapitoly sú pútavé, veľa dialógov aj napínavé situácie dokážu parádne strhnúť. Ale vytvoriť si celkový obraz bolo pre mňa ťažké. Akonáhle sa vám to podarí, máte pred sebou fantastický, živý príbeh o dievčati, s ktorým sa vie ľahko stotožniť možno aj to vaše dieťa. Ilustrácie ma ale bavili hneď na prvý pohľad. Petra Lukovicsová má svoj štýl a ide si svoju cestu výborne. Páči sa mi typológia postáv. Trošku nemotorná Sofia oproti maličkej Edke. Bonusom sú priesvitné strany. Tie môžete chápať ako veci, ktoré sú alebo nie sú, ktoré by ste chceli alebo nechceli, alebo ako prelýnanie pohľadov. Tá so Sofiou a jej sestrou (alebo je to mama a malá Sofia?) sa mi páči najviac. Experiment so Sofiou je aj graficky vcelku nevšedná kniha. Vydarený kúsok. Vydavateľ síce uvádza vekovku od 12 rokov, ale nebála by som sa vybrať aj pre rozčítané decká od 10 rokov. Predsa len, všetky veci, ktorými hrdinka prechádza, budú chápať aj v tomto veku. PS: Extra body má kniha za to, že Sofia označuje všetky mladšie deti na turnaji ako “malí”. Bez mien. Môžete to brať ako znak toho, že hrdinka vie, že k nim už dávno nepatrí a ani nechce. Ale tak nejak som si hneď spomenula na Goldingovu knihu Pán múch.

pampuch.sk, 15.10.2019
S ockom sa nebojím

S OCKOM SA NEBOJÍM (SOOSH)

V obchodoch nájdete obrovské množstvo kníh pre deti. O zvieratkách, o princeznách či strašidlách, o dopravných prostriedkoch či povolaniach. Bezpochyby je každá krásna a deťom dá veľa. Potom je tu však kniha S ockom sa nebojím, ktorú napísala a ilustrovala Soosh. Táto je jednoducho iná. Možno si poviete, v čom iná? Má obrázky, trochu textu, tak je ako každá kniha pre deti. Možno máte pravdu. Ja však v tejto knihe vidím oveľa viac. Je určená pre deti od troch rokov. Dovolím si však tvrdiť, že nie deti ocenia túto knihu, ale hlavne rodičia. Kniha má v sebe tak nádherné posolstvo, že som pri listovaní mala slzy v očiach. Deti ocenia krásne ilustrácie, ale rodičia v nich budú vidieť oveľa viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Kniha je venovaná vzťahu medzi otcom a dcérou. Puto, ktoré je neprekonateľné. Pre otca je dievčatko princezná, ktorú treba ochraňovať. Pre dcéru je otec pevnou oporou a hrdinom v každej situácii. Autorkine ilustrácie sú tak precítené láskou a otcovským putom, že máte chuť od dojatia plakať. Otec s dcérou sú vyobrazení v tých najbežnejších situáciách. Ako sa spolu hrajú, ako spolu tvoria nové veci, ako sa vedia navzájom utešiť či rozosmiať. Ukazuje jedinečný vzťah, ktorý môže byť iba medzi otcom a dcérou. K tomu všetkému je napísaných iba pár slov. Viac netreba. Tá jedna veta alebo dokonca len jedno slovo vystihuje dokonale obraz, ktorý v tej chvíli vidíte. Som si istá, že pre deti bude kniha zaujímavá. Ocenia ju skôr dievčatká. Môžu si povedať „aha, takto sa hráme aj my s ockom“. Alebo uvidia, že aj iný ocko má rád svoju dcérku a vie sa s ňou zahrať alebo odplašiť bubákov spod postele. Na poslednej strane knihy nájdete aj dojímavú poznámku autorky. Dozviete sa, čo ju viedlo k vydaniu tejto knihy a prečo je otec vykreslený ako obor oproti drobunkému dievčatku. Aj tieto slová ma dojali. Vlastne tak, ako aj celá kniha. My doma nemáme malé dievčatko, len synčeka. Preto pevne verím, že príde niekedy aj kniha o vzťahu mamy a syna. Nič to nemení na tom, že mne sa kniha nesmierne páči. Viem si ju predstaviť ako darček pre oteckov od ich dievčatiek. Na sviatok, či Deň otcov. Ale ocenia ju aj ich malé princezné, ktoré sa budú tešiť z úchvatných obrázkov. Pre mňa je kniha dokonalá kvôli jej jednoduchosti. Bude dokonalá aj pre vás?

Drominickacita.sk, 16.8.2019
Zvieratá v ohrození alebo ako môžeme pomôcť

ZVIERATÁ V OHROZENÍ

Po nádhernej knihe o zvieracích potomkoch a rodičoch Čo má kengura vo vaku alebo ako zvieratá vychovávajú svoje mláďatá, prichádza vydavateľstvo Albatros s ďalšou knihou od Pavly Hanáčkovej. Tentokrát ide o vážnu tému ohrozenia zvierat. Zvieratá v ohrození alebo ako môžeme pomôcť ukáže deťom zraniteľnosť prírody. Knižný trh sa začína stále viac a viac zapĺňať aj knihami o životnom prostredí. Keďže my ľudia ho ničíme, je načase, aby sme sa začali venovať aj jeho uzdraveniu. Toto všetko zostane na pleciach našich detí a preto každá kniha s touto témou je vítaná. Navyše táto je plná prekrásnych ilustrácií, ktoré ma na svedomí Lihn Dao. Okrem toho, že deťom priblížia pri čítaní obsah, tak sú rozkošné a vtipné. Čo majú spoločné panda červená, sviňucha kalifornská a koala? Možno to vyznieva ako vtip o zvieratkách. Žiaľ nejde o žiaden vtip. Všetky spomenuté zvieratá sa totiž nachádzajú v Červenom zozname ohrozených druhov. Hneď v úvode knihy sú deti vtiahnuté do problémov, ktorými naša príroda trpí. Najhoršie je, že za väčšinu ohrozenia môže práve človek. Ďalšie strany sa už venujú siedmym oblastiam, kde sa ohrozené živočíchy nachádzajú. Kniha tak deti prevedie polárnymi oblasťami, ale aj púšťami. Zistia, prečo sú dôležité pralesy, hory aj trávnaté oblasti. A samozrejme sa ponoria aj pod hladinu oceánu a nazrú aj na korálové útesy. O každej jednej oblasti sa dozvedia všeobecné informácie a čím sú ohrozené. K tomu všetkému sú pridané aj konkrétne živočíchy, ktoré sú na pokraji vyhynutia. Čo sa mi však páči je fakt, že vždy je napísané, ako by sa tomuto stavu dalo predísť. Záver knihy radí deťom, ako sa dá prírode pomôcť a ochrániť ju. Možno sa to bude zdať ako drobnosti. Pokiaľ by ale každý z nás urobil nejakú drobnosť, tak by sa na našej planéte určite žilo zo dňa na deň lepšie. Hoci možno nedokážeme zachrániť celý dažďový prales, môžeme zachrániť aspoň svoje okolie. Nesmierne sa teším, že takéto knihy sa dostávajú medzi deti. Som si istá, že majú zmysel. Táto kniha dá veľa nielen deťom, ale aj nám dospelým. S deťmi môžete diskutovať a rozoberať konkrétne problémy a možno sa inšpirujete a vytvoríte si vlastný projekt na záchranu životného prostredia vo svojom okolí. Kniha je určená pre deti od 6 rokov. Obrázky sa však budú páčiť aj tým menším. Kniha je krásna a teším sa, že sa mi dostala do rúk. Čarovné obrázky si vás aj vaše deti podmania. Čo je však najdôležitejšie, čítanie tejto knihy má zmysel. Hoci by sa do detského podvedomia dostala iba štipka toho, čo sa v knihe píše. Ja však verím, že vďaka uvedomelým rodičom sa deti začnú správať k prírode s oveľa väčšou úctou a nebudú ju brať ako samozrejmosť. Pokiaľ je možnosť priviesť deti na túto cestičku vďaka knihe, tak prečo nie?

Drominickacita.sk, 23.7.2019
Ilustrovaný atlas najčudesnejších prehistorických zvierat

Pravek, ako ho nepoznáte

Vďaka Ilustrovanému atlasu najčudesnejších prehistorických zvierat spoznáte „jednorožca“ aj najväčšieho hada všetkých čias. „Stará a veľká ako človek. (Ale plochá ako palacinka!)“ Alebo: „V 19. storočí si ľudia z ich stavcov vyrábali nábytok. (Netušiac, že je to 40 miliónov rokov stará fosília.)“ Presne takto - sviežo a originálne - odsýpajú komentáre k dávno vyhynutým zvieratám z pera švédskej architektky a po novom aj ilustračno-literárnej ikony Maje Säfströmovej. Aby som nezabudla, jeden opisuje primitívne vodné zvieratko s menom Dickinsonia costata a druhý Basilosaura, historicky prvú veľrybu, tvarovo podobnú úhorovi. Dielko s názvom Ilustrovaný atlas najčudesnejších prehistorických zvierat vyšlo tento rok vo vydavateľstve Albatros, nadväzujúc na Ilustrovaný atlas neuveriteľných faktov o zvieratách. Mix pôsobivých ilustrácií a mimoriadne záživných faktov zafungoval rovnako ako v debute, takže kniha si podmaňuje deti aj dospelých po celom svete. Vrátane kritikov. Maja Säfströmová sa k téme zvierat pritom dostala len náhodou. Kamarát ju požiadal, či by nenakreslila chobotnicu, a tak to skúsila. Popri tom si však o osmonohoch kadečo načítala a nadchlo ju to natoľko, že ilustráciu rovno obohatila o pár faktov. Komentovaná, čiernou fixkou namaľovaná chobotnica sa stala kráľovnou Instagramu. A Maja matkou novej metódy, na ktorej (opäť na nadšený podnet zvonku) napokon postavila aj svoj knižný debut. (Na druhú a tretiu knižku, tentoraz zameranú na zvieracie mláďatá – slovenský preklad by mal vyjsť na jeseň – ju už nemusel nahovárať nikto.) Povedzme si však na rovinu: ilustrácie zvierat s popiskami sami osebe zas nie sú až taký prevratný nápad. Čím si to teda tá Švédka všetkých opantáva? Nuž, v prvom rade samotnými kresbami. Nesmierne dobre sa na ne pozerá. Asi najmä preto, že sa nachádzajú na onej šťastnej hrane štylizovanosti a hodnovernosti. Inými slovami, vyzerajú síce rozprávkovo, no zároveň vynikajúco sprítomňujú skutočnú podobu zvierat. Esenciu ich pôvabu a svojrázu, dalo by sa tiež povedať. Maja má dar vystihnúť to podstatné. Ako vizuálne, tak aj slovne. Jej opisy sú exaktné a hravé zároveň (často necháva prehovoriť aj zvieratá samotné) a znejú tak, ako by „klasický“ zvierací atlas opisovali svojim kamarátom na pieskovisku samotné deti. V knihe nájdete viac ako stovku živočíchov, vrátane pradávnych príbuzných žiráf, goríl či jeleňov a garantujem vám, že pokiaľ nemáte paleontologické vzdelanie, o väčšine z nich ste dosiaľ nepočuli. No schválne, ktoré zvieratko malo na hlave päť očí a klepetom zakončený chobot? Odpoveď nájdete na dvojstránke medzi Haikouichthysom a Camerocerasom. A ešte upozornenie na záver: v knihe nenájdete žiadne dinosaury, hoci niektoré z exemplárov sú prehistorickým plazom na nerozoznanie podobné. Maja Säfströmová sa im vyhla zámerne, aby z ich tieňa konečne vyslobodila dosiaľ jediného známeho hlodavca s rohom či cicavca pripomínajúceho kríženca koňa a gorily. A mnoho a mnoho ďalších. Howgh.

Hospodárske noviny, 1.7.2019

Ilustrovaný atlas najčudesnejších...

V každom z nás drieme duša výskumníka. Každý chceme objaviť viac a tešiť sa z vedomostí, ktoré získame. Veď povedzte, kto sa nikdy nevyžíval v tom múdrom: ,,To si naozaj nevedel?". Sme knihomoli/-lky a neustála túžba po poznaní je našim každodenným kamošom. Keď som videla túto knižku, ktorá do pár dní zahltila celý instagram, hneď som si povedala, že to je niečo pre nás. Tým myslím môjho brata a mňa :"D. A mala som správny predpoklad, pretože môj malý šesťročný bráško si knižku privlastnil v momente ako som ju vybrala z kabelky a chcela si ju vystaviť v knižnici. Zhltli sme ju spolu do dňa. Odvtedy som mu ju čítala ešte trikrát, pretože on a dinosauríky, to je závislosť. Podľa mňa musel byť v minulom živote nejakým dinosaurom alebo aspoň vykopávačom skamanelín :"D. Táto knižka mala u nás doma neskutočný úspech. Mne sa páčilo prevedenie, ilustrácia, obsiahlosť, hravosť a môj brat v tejto knižke našiel jednu giga omaľovánku :"D Rodičia mi poďakovali, pretože mali od brata na chvíľku pokoj. Knižka, ktorá spravila radosť celej našej rodine. Dokonca som ju vzala s nami aj na výlet do hory, aby som ju odfotila v krásnom prostredí, ale decká mi nedali šancu sa k nej dostať, tak moje foteníčko nebolo úspešné, ale zábavu mali aspoň deti. Verím však tomu, že toto je knižka pre malých aj veľkých zvedavcov. Ešte aj pre tých, ktorí nie sú až takými nadšencami dinosaurov alebo zvieratiek, či encyklopédii. Viem, že prevedenie vyzerá naozaj detsky, ale tiež tu chýbajú farby, čož by sa pri detských knižkách asi stávať nemalo, čož vyvoláva dojem takého mixu. Ja som z knižky bola rovnako nadšená ako všetky naše decká, čo knižke len otáčali stránky a híkali nad obrázkami. Knižka je ilustrovaná, avšak čiernobiele prevedenie sa môže niekomu nepáčiť. Ja osobne v tom nevidím žiadne odfláknutie ani katastrofu. Knižka tak ponúka väčší priestor našej predstavivosti. Tým netvrdím, aby ste počúvli môjho bračeka a maľovali si knižku ako omaľovánku, aj on to má zakázané. Knižka takto ale získava hravého ducha. Jednoducho a nekompikovane zobrazuje to, čo chce ukázať. Nemusí ísť do detailov, aby sme pochopili, že dané zvieratko je jedinečné a nemáme šancu ho nikde stretnúť na prechádzke v parku, či v zoo. Na to, ako je daná téma ťažko uchopiteľná, si s ňou autorka poradila na sto jednotiek s milión hviezdičkami. Je obsiahla a skrýva veľa strašidiel i krás. Navyše je vtipná a nepredkladá veľa zbytočných faktov. Je ultrazaujímavá a je tým pravým orechovým pre všetkých zvedavcov. A tiež je mamut mojim obľúbených zvieratkom, preto tu máte aj obrázok z knižky ;) :"D Prečítané máte do hodinky a myslím, že to nebude posledným čítaním ;) Jednoznačne sa budem tešiť aj na ďalšie knižky od tejto autorky, pretože sú maličké, spratné a vyzerajú nádherne a úžasne nie len zvonka ale aj zvnútra.

nakridlachknih.blogspot.cz, 30.4.2019
Janka a Tomáš Nápady a recepty zo Zázračného ateliéru  do rámčeka

Janka a Tomáš: Nápady a recepty

Po knihe unikátnych a neobyčajných inšpirácií pre deti s názvom Nápady a recepty zo Zázračného ateliéru prichádza ďalšia, ešte viac zaujímavejšia knižka, ktorá šikovníkom a šikovníčkam dychtiacim po netradičných výtvoroch prináša tipy na tvorbu diel do rámčekov a tiež video tipy na DVD. Čitatelia od 5 rokov, ktorých Janka a Tomáš originálne nazvali tvorkovia a tvorilky, vstúpia po otvorení knižky do sveta až 37 nápadov a receptov, ktoré potešia zvedavé očká i pošteklia maškrtné jazýčky. Grafické prevedenie knihy je opäť zvládnuté na jednotku. Grafička Mária Rojko sa znovu vyhrala s veľkými písmenami, dokonalým umiestnením textov, pestrým sfarbením i s krásnymi fotografiami. Dielo pokladám za vynikajúcu pomôcku učiteľom výtvarnej výchovy, pretože rozvíja detskú kreativitu a fantáziu, učí deti zužitkovať veci, ktoré sa zdajú na prvý pohľad nepotrebné, a zároveň nenúteným spôsobom vzdeláva pomocou zábavných a poučných textov. Čerešničkou na torte je graficky perfektne zvládnuté DVD s 10 video tipmi, ktoré v časovom rozsahu približne šesť minút predstavujú ďalšie kreatívne výmysly. Prehľadnosť, skvelý strih a mix zvuku, grafické efekty i foodstyling – to všetko je detailne prepracované, aby mali detičky o tvorivosť čo najlepšie postarané. Moderátorom dávam palec nahor. Tejto interaktívnej knihe nemôžem nič vytknúť. Keby som mala deti, určite by som ju brala ako skvelého poradcu pri ich tvorivých chvíľkach. Srdcia detí si získa najmä DVD, ktoré je pre ne pútavou formou sebarealizácie, pretože vďaka nemu môžu kedykoľvek vidieť na obrazovke detailný postup tvorby a tiež ich obľúbených moderátorov Janku a Tomáša, ktorí to s deťmi jednoducho vedia! Nenúteným a hlavne vtipným spôsobom ich vedia zaujať a nadchnúť pre danú vec. A taktiež im dávajú do pozornosti, že pri tvorbe treba využiť najmä vlastnú kreativitu. A tak atakujem na maminy, aby dopriali svojim deťom vstúpiť do knižného ateliéru a zažiť kreatívne šialenstvo, i keď s rukami polepenými od lepidla či s tričkom zašpineným od temperových farieb, pretože vidieť deti šťastné je to najdôležitejšie. A investovať do knihy nie je nikdy zlý nápad.

vinlit.sk, 7.2.2019
Kráľovskí agenti

Kráľovskí agenti

Diana Mašlejová si za posledné roky vybudovala na slovenskom poli literatúry pre deti pomerne stabilné miesto. Aj v tomto roku prišla s novou detskou knihou Kráľovskí agenti, ktorá nepriamo nadväzuje na titul Tajný cirkus z roku 2015. Betka a Cyril, hlavní detskí hrdinovia oboch kníh, sa tentoraz z Paríža premiestnia do Londýna, kde ich opäť čaká veľké dobrodružstvo. Už na predošlej tvorbe Diany Mašlejovej (Tajný cirkus, Stratený zajko v Paríži) sme si mohli všimnúť, že obľubuje Paríž, a preto je umiestnenie do Londýna osviežujúcou novinkou, hoci sa stále pohybujeme v nejakej tej metropole. Nevnímam to však ako negatívum, práve naopak, v novinke Kráľovskí agenti sa detskí čitatelia spolu s Betkou a Cyrilom pozrú na tie najnavštevovanejšie miesta Londýna a čosi sa o nich aj dozvedia, spoznajú pamiatky – drobné vzdelávanie o tomto meste je tu podané nenásilným spôsobom. Kráľovskí agenti ma od prvej strany v dobrom prekvapovali. Takmer všetko, čo som na predchádzajúcej knižke Stratený zajko v Paríži vnímala ako negatívum či nedostatok, tu bolo úplne naopak. Príbeh sa primárne zameriaval na jednu problematiku, vedľajšie motívy sa nedrali až tak do popredia, autorka zvolila menej ošúchaných zvieracích priateľov – veveričky – a celá kniha pôsobila veľmi uceleným a premysleným dojmom. Začnem hlavnými detskými postavami – Betkou a Cyrilom. V prvom rade by som vyzdvihla, že autorka použila tradičnejšie mená, s ktorými sa dnes už až tak často nestretávame, a to nielen v bežnom živote, ale ani v detskej literatúre. Deti sa vďaka knižke zoznámia aj s takýmito menami a následne (azda) nebudú negatívne vnímať, ak sa nejaký ich spolužiak či spolužiačka nebude volať dnes populárnymi, zo zahraničia preberanými menami, ale objaví sa aj nejaké to tradičnejšie, v minulosti na Slovensku často využívané. Skvelým protikladom oproti menám detských hrdinov sú mená veveričiek, ktoré sa stanú vernými priateľmi našich tajných agentov. Autorka zvolila slovnú hračku s použitím anglického jazyka (zrejme aj preto, že dej sa odohráva v jazykovej oblasti práve už spomínanej angličtiny) a veveričky pomenovala príznačne podľa ich veľkosti Bigi (big = veľký) a Smoli (small – malý). Súrodenci Betka a Cyril sú protikladné postavy, ktoré si však prejdú istým vývojom. Kým Betka je odvážna, zvedavá a vyhľadávajúca dobrodružstvo, Cyril je tak trochu bojko, ktorý nemá rád problémy. Jednak sa skvele dopĺňajú a jednak – ako sa nakoniec ukáže – sa obaja prekonajú a sú si vzájomne oporou. Vzťahy a načrtnutie ich dôležitosti – ani túto dôležitú tému autorka neopomenula. Okrem súrodeneckého puta v texte vyzdvihovala aj vzťah rodičov, ako aj medziľudské vzťahy vo všeobecnosti, na ktorých je vlastne vystavaný celý príbeh. Autorka si totiž zvolila nanajvýš aktuálnu problematiku negatívneho vplyvu internetu (nielen na deti), ktorej reflektovanie prispôsobila detskému čitateľovi. Na scéne sa po rokoch objaví zloduch Drumnadrochit, ktorý využíva negatívne komentáre z internetu na stavanie neprekonateľných múrov, ktoré od seba oddeľujú jednotlivé krajiny. Detaily vám opisovať nebudem, aby ste neboli ukrátení o prekvapenie, no musím uznať, že to autorka vymyslela veľmi rozumne a pekne. Okrem tejto hlavnej témy autorka v knihe reflektuje aj aktuálne politické dianie, správanie sa niektorých hláv štátu či to, že krajiny musia spolupracovať. Tieto prvky odhalí skôr dospelý čitateľ, prípadne staršie dieťa, no je zaujímavé pozorovať, ako to Mašlejová previedla do svojho rozprávkového sveta, v ktorom nechýbajú ani čarovné prvky napríklad v podobe meniaceho sa gobelínu, záhady či napätie. Čo sa týka lexiky, v texte sa často objavujú zaužívané slovné spojenia, frazémy aj vo forme ponaučenia. Niektoré slovné spojenia na mňa dokonca pôsobili štylisticky príznakovo, pripomínajúc staršie rozprávky, čo možno vnímať skôr negatívne ako pozitívne. Znamená to, že sa zo súčasných textov vytráca krása slovenského jazyka, čo je veľká škoda, preto oceňujem, že sa k nej Mašlejová vracia a pripomína deťom aj túto časť slovnej zásoby nášho materinského jazyka. Na margo výchovného rozmeru knihy – objavuje sa tu viacero už spomínaných ponaučení, ktoré sú vyjadrené väčšinou explicitne, avšak celkové posolstvo príbehu – ktoré je skôr implicitné, hoci v niektorých častiach vyjadrené aj slovne – si, verím, odnesie každé dieťa. Tajní agenti, záhady, detektívny príbeh – to sú momentálne obľúbené motívy nielen v tvorbe pre dospelých, ale aj pre deti, preto príbeh určite zaujme nejedného detského čitateľa. Dvojica Betka a Cyril navyše ašpiruje na to stať sa súčasťou zaujímavej knižnej série, ktorú možno čítať samostatne, no v niečom na seba aj nadväzuje. Nemôžem opomenúť ani krásne ilustrácie Ďura Balogha, ktoré zdobia stránky knihy a dodávajú jej šmrnc. Novinke Diany Mašlejovej Kráľovskí agenti ani veľmi nemám čo vytknúť, v jej tvorbe zjavne badať progres, preto mi ostáva len dodať, že sa teším na ďalšiu knižku tejto slovenskej autorky literatúry pre deti a mládež, ktorá jednoznačne patrí k tomu lepšiemu, čo na Slovensku máme. A vám, milí rodičia, ju odporúčam zaradiť medzi knižky, ktoré si s deťmi budete čítať. A ak je niekto ako ja fanúšikom detskej literatúry, tomu tiež knižku odporúčam, pretože – ako sa hovorí – rozprávky vznikajú (aj) pre dospelých.

vinlit.sk, 5.12.2018
Justínka a asistenčný jednorožec

Justínka a asistenčný jednorožec

Blíži sa čas Vianoc a na pultoch kníhkupectiev vidieť stále viac a viac detských kníh. Každá jedna z nich je nádherná. Zopár tipov prinesiem aj ja. Tentokrát je to kniha Justínka a asistenčný jednorožec, ktorú napísala Kateřina Maďarková. Teraz prichádza moje skromné priznanie: zamilovala som sa do nej na prvé prečítanie. Keď niekto nevidí, tak dostane vodiaceho psíka. Ale čo ak dieťa nemá fantáziu? Tak ako napríklad hlavná hrdinka Justínka? Jej mamička už bola z toho nešťastná a tak prišla po radu ku doktorovi Dulíkovi. Ten už vedel, čo Justínka potrebuje a dal mamičke recept do lekárne. Hoci tá očakávala mastičky alebo kvapky, lekárnička je odovzdala jednorožca. Myslíte, že pomohol Justínke s jej problémom? Samozrejme, že áno, veď sme predsa v rozprávke. Justínka s jednorožcom Hubertom prežije veľa dobrodružstva. Pôjdu spolu k tajomnej rieke slov, ale navštívia aj Hubertovu rodnú planétu Fantázia. Alebo si predstavte, že by ste sa mohli ocitnúť vo vami na maľovanom výkrese. To všetko môže deti prežiť spolu s Justínkou. Príbeh o Justínke je napísaný veľmi pútavo. Zaujme nielen deti, ale aj dospelých. Možno sa bude zdať, že opäť niekto píše o nedostatku detskej fantázie, ako napríklad v knihe Majstríka a Krasomilka. Ale dovolím si tvrdiť, že stále je takých kníh málo. Namiesto vyfarbovania a kreslenia sa deti hrajú s mobilmi alebo pozerajú televízor. Ich fantáziu môžeme rozvíjať aj cez knihu. Tento príbeh však ukrýva oveľa viac. Ukazuje deťom nezmysly, ktoré sú na našej planéte bežné. Okrem toho, že kniha je poučná a má naozaj krásne posolstvo je aj veľmi vtipná a napísaná veľmi peknými slovami. Občas sa bojím, že preklad z českého jazyka sa nevydarí, ale v tejto knihe to rozhodne nehrozí. Slovenčina vyznieva krásne a používa rôzne ľubozvučné slovíčka. To, čo knihe dodáva úplne iný rozmer sú úchvatné ilustrácie. Krásne farebné maľby korešpondujú s tým, čo deti čítajú a určite rozprúdia ich fantáziu na maximum. Ilustrátorka odviedla v tomto prípade kus dobrej práce. Ak sa rozhodujete, čo deťom ako darček (nielen na Vianoce), túto knihu odporúčam. Myslím, že poteší skôr dievčatká. Predsa len je hlavnou hrdinkou Justínka a jednorožcov obdivujú viac oni ako chlapci. To však neznamená, že ak si ju budú čítať súrodenci spolu, budú sa chlapci nudiť. Možno aj im pomôže Hubert s fantáziou.

Drominickacita.sk, 27.11.2018
Blcha Teo

Blcha Teo

Malá blška Teo obdivuje svojho dedka, cestovateľa. Sníva o tom, že aj on sa vyberie do ďalekých nepreskúmaných zákutí sveta. Nepotrvá dlho a naozaj sa pustí na svoju prvú dobrodružnú výpravu. Kam? Na tajomné miesto zvané Lev. Teo sa na svojej ceste stretne s inými tvormi, prejde dlhé pláne a nakoniec nájde aj toho bájneho leva. Odvážne sa rozhodne zakončiť svoju cestu skokom do neznáma, len aby sa vrátil priamo do pohodlia domova. O svojom výskume porozpráva aj ostatným a stane sa známym vedcom, odborníkom na biele levy. V závere knihy nájdete dokonca milý medailónik o Teovej práci. Knihu napísala slovenská kráľovná obrázkových kníh Katarína Macurová. V jednom rozhovore som čítala, že si dala za cieľ priniesť na Slovensko populárny žáner picture books. Musím povedať, že sa jej tento zámer darí výborne. Blcha Teo je už jej šiesta kniha. Aj v tejto prevládajú ilustrácie nad textom. Ten ale nie je infantilný, práve naopak. Len pár viet jej stačí na rozpovedanie príbehu o odvahe a statočnosti, chuti objavovať nové veci. Príbeh oslovuje viac vekových kategórií. Kým váš dvojročník bude sledovať obrázky a cestu malej odvážnej blšky, 4-5ročný potomok sa už pobaví aj nad faktom, že blcha seká “trávu” na chrbte orangutana. Tiež mu už neunikne vtipná pointa s “miestom zvané lev” (tá je síce zábavná, ale príbeh dobre funguje aj bez jej úplného pochopenia). Tak sa môže jedna kniha čítať viacerým deťom naraz a každé sa pobaví. Čo je sen každého rodiča, ktorý má viac detí. Prekvapivo málo kníh toto dokáže. Macurová to zvláda s prehľadom. Blcha Teo vaše deti určite pobaví. Milými ilustráciami alebo dôvtipným srandovným príbehom. Ideálne pre deti od 3 do 5 rokov. So záujmom si ho síce prezerali u nás aj trochu staršie deti, ale tým stačilo len jedno čítanie.

Pampúch, 12.11.2018