Plecháč Bob

Plecháč Bob

Môj trojročný Matej veľmi obľubuje takzvané „picture books“. Čiže knihy, kde je veľa obrázkov a menej textu. Doma máme všetky od Katky Mačurovej. Keď som sa dozvedela, že v Albatrose vychádza podobná kniha od slovenskej autorky aj ilustrátorky Hedvigy Gutierrez, skrátka sme ju museli mať. Okrem toho ma Plecháč Bob zlákal aj podarenou obálkou. Bob je plecháč. Myslí si, že je ten najkrajší plecháč v celej továrni a preto si zaslúži, aby do neho dali niečo výnimočné. Napríklad drahý krém na tvár alebo ovocné cukríky. Keď príde deň plnenia, Bob je vyumývaný a plný očakávania, akou dobrotou ho naplnia. Lenže jeho nadutosť hneď spľaskne. V továrni ho naplnia žrádlom pre psov. Ani to by možno ešte nebolo to najhoršie. Jeho však otvoria až po záruke a vtedy ani len ten pes nechce jeho obsah. Bez milosti sa ocitá vonku. Keď si myslí, že už nič horšie sa mu nemôže stať, začnú sa mu tvoriť škvrny. Hrdzavé škvrny. Podarí sa ešte nájsť využitie pre plecháčika? Alebo osud potrestal jeho nafúkanosť? Na túto knihu som sa naozaj veľmi tešila. Už odkedy som ju uvidela v predpredaji. Mám veľmi rada detské knihy od slovenských autorov a autoriek. Aj vďaka tomu vidím, že tu máme množstvo šikovných a talentovaných ľudí. Či už na písanie pútavého a poučného textu alebo na veselé ilustrácie, ktoré budú deti milovať. Plecháč Bob je diplomová práca autorky. Sama sa postarala o ilustrácie, aj o text. Oboje spolu dokonale ladí. Ilustrácie sú veľké a môjho syna hneď zaujali. Miestami sú veselé, inde trošku ponuré. Presne ako Bobova nálada. Myslím si, že staršie deti by si ho vedeli podľa knihy aj samé nakresliť a vytvoriť si tak svojho vlastného plecháčika. Pre mňa ako matku je však dôležitý aj text. Aj v tomto smere u mňa kniha zabodovala. Okrem toho, že je príbeh napísaný vtipne a hovorovo, aby mu deti porozumeli, možno v ňom nájsť aj poučenie. Netreba byť namyslený, aby ste neskončili ako Bob. Tomu spadol hrebienok veľmi rýchlo. Tým, že v knihe nie je až tak veľa textu, prečítate ju s deťmi na jedno posedenie. Keď sme Plecháča čítali Matejkovi prvýkrát, po dočítaní zazneli slová: „To bolo zaujímavé“. Ako recenzia by to mohlo stačiť, nie? Detská obrázková kniha Plecháč Bob určite stojí za povšimnutie. Vhodná je pre deti od 3 rokov. Okrem vydarených ilustrácií tu nájde aj príbeh s pekným ponaučením. Mne sa páči, že je písaná vtipne. Deti určite zaujme. Tým, že textu v knihe nie je veľa, deti bez problémov udržia pri čítaní pozornosť. U nás prešla kniha aj náročným testom môjho syna, ktorý nemá problém povedať, že sa mu kniha nepáčila. Táto však dostala stále miesto na jeho knižnej poličke.

Drominickacita.sk, 20.2.2021
Warren Trinásty a trinásťročná kliatba

Warren Trinásty a trinásťročná kliatba

Tretí Warren Trinásty je zároveň aj posledný, čo som sa dozvedela až v závere pri čítaní poďakovaní a dosť ma to zamrzelo. Musím uznať, že tento posledný diel ma bavil asi najviac. Je plný nádherných ilustrácií, stálej akcie, dobrodružstva, kódov, hádaniek, zaujímavých miest a hrdinov a neviem si akosi predstaviť, čo potom pri čítaní vo svojej hlávke zažívajú deti, pre ktoré je určený. Warren je vhodný pre deti od 10 rokov. V treťom diele ich opäť prekvapí niečo o hoteli Warren, budú spolu s Warrenom a jeho kamarátmi hľadať strateného Skica, prelamovať trinásťročnú kliatbu, navštívia morský cirkus, spoznajú viacero pirátov a podmorských príšeriek a tiež sa budú musieť s jedným obľúbeným hrdinom rozlúčiť. Konečne totiž nájde svoj domov.

matine.knihy, 12.2.2021
Strom prianí

Strom prianí

V tejto knihe je ukrytý krásny príbeh, ktorý rozpráva strom. Áno, strom a áno, rozpráva, lebo stromy rozprávať vedia, len sa tým veľmi nechvália ľuďom. Strom, ktorý sa volá Červený a je domovom pre rôzne zvieratká. Pre veveričky, ktorých mená sú citoslovcia, vačice, ktoré sa volajú podľa toho, čoho sa boja, skunky, ktoré mená dostali podľa ich obľúbenej vône, sovy so svojimi obyčajnými nudnými menami a medvedíky čistotné, ktorých mená sú “Ty”, “Ty, “Ty” a “Ty”. Pýtate sa prečo? No predsa preto, lebo sú zábudlivé. Nie je to jedna z najviac kjút vecí, aké ste kedy počuli? Pardon, čítali. Červený rozpráva nádherný príbeh o priateľstve, tolerancii a o tom, že keď je niekto iný ako my, neznamená to, že je aj zlý. Príbeh a celé prevedenie knihy s krásnymi ilustráciami je také milé a také ňuňu, že som vám to tu musela ukázať, aj keď tu detské knihy veľmi často nezdieľam. Či už deti máte alebo nie, toto si jednoznačne dajte, krásonka je to neskutočná.

Arvonkine knihy, 20.1.2021
Rodrigo Rabiát a jeho panoš Špunt

Rodrigo Rabiát a jeho panoš Špunt

Keď sa teraz pýtajú kamarátky, čo majú synov-rovesníkov môjho veľkáča (rozumej 6-7 rokov) na tip na vianočnú knihu, bez váhania odporúčam Špunta. Tento nezbedník sa k nám dostal náhodou, akoby vydavateľstvo Albatros poznalo moje decko lepšie ako ja :-). A som nadšená, že nám ho ako prekvapenie poslali, lebo sa toho vykľula parádna, vtipná a tak akurát akčná knižka, za ktorou bolo Matúšovi tri sekundy po dočítaní smutno. Špunt je syn suchopárnych, ale dobrosrdečných bábkarov Tučkovcvov, ktorí tak nejako žijú, cestujú a hrajú predstavenia, hoci ich to špeciálne nebaví. Ale Tučkovci nikdy nič nemenia. Ani rozprávky nové nevymýšľajú. Ich synáčik má ale odvahy, spontánnosti a túžby po dobrodružstve aj za nich. A tak si jedného dňa, akurát keď idú popri Hrozilese, kde majú mátať všemožné potvory a najmä desivý lúpežný rytier Rodrigo Rabiát, vyskočí z maringotky a šup priamo za zloduchom, aby sa mu ponúkol do služieb. Špunt nepozná strach a chce zažiť dobrodružstvo. Čo však netuší je fakt, že Rodrigo Rabiát si starostlivo vybudoval PR len na to, aby mohol ako správny dvojmetrový introvert na svojom Strašihrade pestovať zeleninu a zemiaky a najmä milované kaktusy (krehká Tusnelda je priam jeho srdcová záležitosť). Aaaaa to sa nám ešte do príbehu zamotá melancholický kráľ Kiliján, jeho emapcipovaná a mimoriadne bystrá neter princezná Filipka, zákerný čarodejník, ktorý vlastne vôbec nevie čarovať Rabanus Rochus, utajovaný drak Wak, kráľov ukričaný ušatý komorník (kráľ totiž v melanchólii len šepoce, tak mu robí tlmočníka pre celý dvor a priľahlé okolie) a dvorný lekár Padrúbel. Juj a nezabudnime na Sokrata, múdreho papagája z maringotky, ktorý sa stane rovnocenným spoluhráčom aj tých najprešibanejších. Pobavíte sa aj na lesných strašidlách, ktorých strašenie je slabý kaliber oproti loptošovi Špuntovi. Knihu začal písať autor Nekonečného príbehu Michael Ende, ale stihol iba štyri kapitoly. Po jeho skone prevzal príbeh Wieland Freund a dovolím si tvrdiť, že práve on mu vdýchol humor, spád i lásku čitateľa k postavám. Rodrigo Rabiát a jeho panoš Špunt je tak mimoriadne vydarená rozprávka bez násilia, ale s dostatkom akcie.

Hankine knihy, 6.12.2020
Warren Trinásty a trinásťročná kliatba

Warren Trinásty a trinásťročná kliatba

Tyrkysová, zlatá, čierna a biela – štyri farby, ktoré robia z knihy Warren Trinásty a trinásťročná kliatba oku lahodiaci skvost. No a keď sa začítate, očarí vás druhý raz. Ilustrátor Will Staehle odviedol s autorkou Taniou Del Rio perfektnú prácu. Obrázky dopĺňajú text a text dopĺňa obrázky. Knižka ponúka literárny aj vizuálny zážitok. Je určená deťom od desať rokov, no na svoje si prídu aj skôr narodení milovníci fantasy príbehov. Aspoň u mňa to tak bolo. Svet rozprávok – to je moje! Môžeme si ju vychutnať vďaka vydavateľstvu Albatros a prekladu Kristíny Hečkovej. Čitatelia sa s Warrenom mohli stretnúť už v dvoch dieloch (Vševidiace oko, Šepkajúci les). V novinke Trinásťročná kliatba si hlavný hrdina pomaly zvyká na postavenie najmladšieho riaditeľa plávajúceho hotela. Ako môže hotel plávať? Jednoducho. Je neobyčajne neobyčajný, dokáže chodiť po súši aj brázdiť moria. Jeho obyvatelia tiež nie sú ledajakí. Beatrice a Petula na počkanie vykúzlia portál a presun z miesta na miesto je zrazu hračkou. Pán Vanderbelly je bývalý reportér, pán Friggs zas učiteľ a navigátor. Vychýrený šéfkuchár Bunion varí tak dobre, až všetkým vykrúca od vôní nos. Strýko Rupert je síce lenivec, ale srdce má na pravom mieste. Posledným do partie je Skico, chobotnica s výtvarným talentom a najlepší Warrenov priateľ. Keď plávajúci hotel stroskotá na tajomnom ostrove, Skica unesú neznámi páchatelia. Po prvotnom šoku sa posádka hotela zmobilizuje a spolu s pirátmi – dôchodcami sa vydávajú na nebezpečnú misiu. Pozor! Nie je to len napínavo plynúci príbeh. Kniha má množstvo bonusov. Obsahuje hlavolamy, hádanky, množstvo ilustrácíí, ba dokonca komiksové strany. Čitateľ rieši rébusy spolu s postavami. Hrdinom dá poriadne zabrať, kým nájdu morský cirkus, v ktorom sa pravdepodobne nachádza unesený kamarát. Zažijú nejednu krušnú chvíľu. Warren sa dozvedel, že je prekliaty rovnako ako jeho predkovia. Nevie, či môže informácii veriť, no dejú sa také čudné veci, že pochybnosti blednú každým dňom. Jeho otec sa celý život snažil kliatbu prelomiť, no žiaľ, nepodarilo sa. Zanechal po sebe synovi neobyčajný prsteň. Treba rýchlo prísť na to, aké tajomstvo ukrýva. Aby toho nebolo málo, výprava natrafí na legendu o Veľkom Osmorákovi a situácia sa ešte viac komplikuje. Finálna akčná scéna je ako vystrihnutá z hollywoodskeho trháku. Inak sa na detské knihy pozerá dospelák, inak dieťa. Práve pri tomto type príbehov sa túžim vrátiť do obdobia, keď som mala sedem a svet literatúry sa pre mňa ešte len poriadne otváral. Pamätám si, s akým napätím som prežívala dobrodružstvá rôznych hrdinov, ako som si predstavovala, že som jednou z postáv, ako som ponocovala v snahe čo najdlhšie zotrvať v príbehu. Warren ma vzal na skutočne fantastickú výpravu a ja som sa s pôžitkom vrátila do detstva. Séria je týmto dielom podľa autorov ukončená. Myslím, že čitatelia budú mať iný názor a zavalia tvorcov hromadou žiadostí o pokračovanie. Necháme sa prekvapiť. Ak vás knižka zaujala a zdá sa vám, že by mohla nadchnúť aj vašich malých čitateľov, neváhajte! Hotel kotví na jednej zo slovenských riek a ak chcete nastúpiť na palubu, musíte sa poponáhľať. Keď to nestihnete, zabehnite do najbližšieho kníhkupectva.

sietovka.sk, 4.12.2020
Atlas sopiek pre deti

Žeravá novinka o sopkách je skvelá

Atlas sopiek pre deti je síce určený čitateľom od šiestich rokov, ale knižná novinka Pavla Gabzdyla dostane aj dospelých. Vydavateľstvo Albatros má na autorov dobrý nos a Gabzdylovi, pracovníkovi Hvezdárne a planetária Brno, v ňom už vlani vyšla knižka Atlas mesačných dobrodružstiev. Ako totiž o autorovi možno zistiť, rodák z Havířova sa o astronómiu začal zaujímať už v útlom veku, neskôr sa jeho záujem upol k Mesiacu, ktorý je dodnes jeho najobľúbenejším objektom. Mesačnú astronómiu totiž mohol skĺbiť so svojou ďalšou vášňou, ktorou je geológia. Práve tú vyštudoval na Prírodovedeckej fakulte Masarykovej univerzity v Brne. A tak nečudo, že medzi publikáciami Pavla Gabzdyla z rôznych vydavavateľstiev možno nájsť tituly buď s vesmírnou, presnejšie mesačnou, tematikou ako Astronomie (100+1 záludných otázek), Měsíc známý i tajemný, Měsíc, Všechno, co jste kdy chtěli vědět o Měsíci, Lexikon vesmíru, Otisky kosmických katastrof, ale aj publikácie Neuvěřitelné Brno či 3D Sopky. Novinka Atlas sopiek pre deti upúta nielen skvelým obsahom, ale aj sympatickou výtvarnou stránkou. Množstvo informácií, ktoré Pavel Gabzdyl erudovane, no prístupne podáva deťom, na obrázkoch znázornil Tomáš Tůma. Vnútorné obálky pripomínajú žeravú lávu a rovnako sa na čitateľa hneď od začiatku valia fascinujúce fakty zo Sopečnej kuchyne, ako sa volá prvá zo šiestich kapitoliek. Tu mladým čitateľom autor objasní, že sopky sa rodia hlboko pod zemou, kde sa niekoľko kilometrov pod povrchom nachádza magma. Čo je láva, ako vznikajú lávové tunely, kto je Vulkán (rímsky boh ohňa a kováčstva)a kto vulkanológ? To všetko Gabzdyl zvládne vysvetliť rovnako v skratke a jednoducho, ako rozdiel medzi štítovou sopkou a stratovulkánom – prvá pripomína štít bojovníka položený vnútornou stranou na zem, druhá je strmý a symetrický kužeľ, ktorý vnútri vyzerá ako poschodia skvelej ovocnej torty. A nasleduje prvá rozkladacia mapa venovaná anatómii Zeme. Tu deťom i dospelým priblíži zemskú kôru, plášť i jadro, doplní, že najhlbší vrt do Zeme ľudia vŕtali na ruskom polostrove Kola a za niekoľko desiatok rokov sa dostali do hĺbky 12,3 km. V porovnaní s hrúbkou Zeme je to však len nepatrné škrabnutie po povrchu. Pre zvedavcov je k mapám v knihe pripnutých sedem miniatúrnych zošitkov, ten prvý sa volá Lávový sprievodca a človek sa v ňom napríklad dozvie, že láva je príšerne horúca – má teplotu od 750 do 1 200 stupňov Celzia! A viete, čo sú teidské vajcia? Guľaté balvany – bloky lávy, ktoré sa zgúľali po svahoch sopky Teide na kanárskom ostrove Tenerife. Fascinovaného čitateľa ďalej čaká Sopečný zemepis aj Sopečný dejepis. Zistí, že havajská sopka Mauna Kea vyčnieva nad hladinu do výšky 4 205 metrov, no pod hladinou je ďalších 5 000 metrov tohto velikána, takže ak by sme pozemské hory merali od ich úpätia, bola by Mauna Kea vyššia ako najvyššia hora sveta Mount Everest! Vedeli ste, že v Tanzánii majú sopku Ol Doinyo Lengai, ktorá ako jediná na svete chrlí lávu pripomínajúcu napenený saponát? Občas je čierna a dobre tečie, takže sa podobá rozpustenej čokoláde, dodáva Gabzdyl. Prekvapí informáciou o indonézskej sopke Kelimutu, ktorá má na vrchole hneď tri jazerá a každé inej farby – jedno modré, druhé zelené a ďalšie červené – podľa zloženia plynov, ktoré sú v jazerách rozpustené. A potom je tu mapa o žeravých miestach Zeme, kde sa dočítate nielen to, že Popocatépetl znamená v jazyku Aztékov Dymiaca hora, ale aj to, že najjužnejšie položenú sopku sveta nájdeme v Antarktíde, a je to Mount Erebus! Prečo sú sopky nebezpečné pre lietadlá, ako sa nimi dajú vykurovať skleníky či chodníky (presne to robia na Islande) alebo na čo je dobrý smradľavý kúpeľ v sírovom jazierku? Nie, túto knihu neodložíte, kým ju – s deťmi alebo bez nich – neprečítate a nedopozeráte do konca. A keďže astronóm Gabzdyl miluje vesmír, knižka sa končí mapou nazvanou Sopečné svety, kde zistíte, že sopky sú aj na iných planétach a ich mesiacoch. Na rozlúčku sú tu hneď dva minizošitky – jeden sa volá Vesmírne sopky a druhý Kozmickí detektívi.

kultura.pravda.sk, 3.11.2020
Atlas psov pre deti

Atlas psov pre deti

Asi všetky deti majú radi zvieratká. A dovolím si tvrdiť, že väčšina zbožňuje psíkov. U nás doma je to tiež tak. Aj keď Matej prechováva lásku aj k dážďovkám, či chrobákom. Ale nie o tom som chcela. Keď som videla, že vychádza Atlas psov pre deti, vedela som, že túto knihu musíme mať doma. Autorky Ester Dobiášová, Štěpánka Sekaninová a Jana Sedláčková si dali naozaj záležať. V úvode sa deti dozvedia základné fakty o psíkoch. Najviac ich podľa mňa zaujme prevodník psích rokov na ľudské. Ja som hneď rátala, koľko má naša retríverka. Ďalej sa kniha venuje jednotlivým plemenám. Od chrtov cez stavače až po jazvečíky. Nájdete tu všetky známe aj menej známe rasy. Ja som niektoré vôbec nepoznala. Tak napríklad: vedeli ste, že existuje vydrí pes, ktorý má medzi prstami plávacie blany? Ja teda nie. Alebo viete, ktorý psík kedysi dávno zahrieval skrehnuté nohy šľachticom a šľachtičnám? Bol to francúzsky bišon. Hoci vyzerá ako plyšová hračka, hračka určite nie je. Takýchto informácií je v knihe neúrekom. Možno si najskôr prečítate iba o psíkovi, ktorého máte doma alebo ktorého poznáte. Postupne však určite bude deti zaujímať viac a viac. Texty sú písané veľmi hravou formou a určite zaujmú. Veď o sebe rozprávajú samotní psíkovia. My sme napríklad hľadali psíkov, okolo ktorých chodievame na prechádzke.Každé plemeno má pri sebe aj malú tabuľku. V nej nájdete inteligenciu, poslušnosť, úroveň aktivity, stráženie či štekanie. Navyše sa dozviete, či je vhodné k deťom a aký domov bude preň ideálny. Táto tabuľka môže pomôcť pri výbere psíka, pokiaľ o ňom uvažujete. Kniha však nie je iba o plemenách. Nachádza sa v nej aj denník Psie listy. V ňom nájdete rôzne príbehy, udalosti, ktoré sa stali, alebo aj rozhovory so psíkmi. Táto časť je skvelá na večerné čítanie. Príbehy sú milé, láskavé, vtipné. V závere nájdete psích rekordmanov. Nechýba ani niekoľko rád, ako sa o psíka starať a malý slovníček psej reči. Ten je skvelou ukážkou, ako sa psík správa. Deťom treba vysvetliť, že nie každý pes sa s nimi chce hrať. Možno vďaka kresbám pochopia, kedy im hrozí nebezpečenstvo, alebo kedy sa chce s nimi psík iba hrať. Kresby v knihe sú naozaj krásne. Veselé, hravé a každého psíka máte chuť pohladkať. Atlas psov pre deti je skvelou voľbou pre malých milovníkov psov. Či už psíka máte alebo nie, deti sa o tomto zvieratku dozvedia veľa zaujímavých informácií. Krásne ilustrácie vás prevedú všetkými možnými plemenami. Kniha je určená pre deti od šesť rokov. Vekovo kniha určite sedí. Príbehy, ktoré sú v nej, môžu zaujať aj mladšie deti. Napríklad ako čítanie pred spaním. Nášho trojročného Mateja zaujala už teraz.

Drominickacita.sk, 30.10.2020
Saurík už nie je jedináčik

Saurík už nie je jedináčik

Vo vydavateľstve Albatros nedávno vyšla krásna detská kniha Saurík už nie je jedináčik, ktorú napísal Myroslav Lajuk a ilustrovala Kateryna Sad. Už podľa názvu je jasné, o čom kniha bude. Je len veľká škoda, že nevyšla skôr ako nám k Matejkovi pribudla Adelka. Stegosaurus Saurík bol doteraz jedináčikom. To sa však malo zmeniť a do rodiny mal pribudnúť malý braček. Ešte ani nebol na svete a už ho všetci obskakovali. Saurík si to najskôr veľmi nevšímal, ale jeho kamaráti mu začali vravieť, že teraz už na neho nebudú mať rodičia čas. Že sa o malého brata bude musieť starať a s nimi sa už bude hrať iba občas. Keď sa malý brat vyliahol z vajíčka, tak sa naozaj všetci zaujímali iba o neho. Nikto si ani nevšimol, že Saurík odišiel. Všimne si niekto, že zmizol? Alebo sa mu podarí utiecť veľmi ďaleko? Príbeh o Sauríkovi je naozaj veľmi milý, poučný a ideálny pre deti, z ktorých sa majú stať starší súrodenci. Pre detičky je príchod nového člena rodiny obrovská zmena. Mnohé sa s ňou vyrovnávajú iba ťažko. Všetko pozornosť je upriamená na bábätko a na nich je zvyčajne o čosi menej času. V príbehu sú zobrazené oba pohľady. Aj ten, keď si Saurík myslí, že už na neho nebude mať nikto čas. Vravia mu to kamaráti a on sa zľakne. Páči sa mi však aj pohľad z druhej strany. Otec Sauríkovi vysvetlí, že bude pre brata vzorom a že sa nemusí o neho starať, hoci môže pomáhať. Nakoniec v príbehu vidíme krásnu súrodeneckú lásku. Saurík sa o malého Dinka veľmi bojí a má pred ním rešpekt. Celý príbeh je napísaný s ľahkosťou a mimoriadne vtipne. Veľmi oceňujem preklad. Výrazy sú prispôsobené dinosauriemu životu. Neraz som vyprskla do smiechu. Deti pobaví napríklad povolanie „gastrodinologička“ či „škrupinové oddelenie“ v nemocnici. Nemôžem zabudnúť ani na rozkošné ilustrácie. Jemné a vtipné obrázky sa deťom určite zapáčia. Vďaka nim je príbeh živší a pre deti ľahšie pochopiteľný. Textu je v knihe pomerne dosť. Pri menších deťoch bude čítanie vhodnejšie rozdeliť na viac častí. Tie väčšie možno zvládnu aj celú knihu na jedno prečítanie. Kniha je vhodná pre deti od troch rokov. Ja som skôr za vek od štyroch. Práve preto, aby sa deti na väčší rozsah textu vedeli lepšie sústrediť. Ak sa nachádzate v situácií, kedy do vašej domácnosti pribudne ďalší malý človiečik, určite sa pozrite aj na túto knihu. Deťom vtipným a láskavým spôsobom ukáže, ako to medzi súrodencami býva. Že istá dávka žiarlivosti a obavy zo súrodenca sú úplne normálne. Takisto ako aj silné puto, ktoré medzi deťmi časom vznikne.

Drominickacita.sk, 10.9.2020
Marcy a hádanka sfingy

Marcy a hádanka sfingy

Pamätáte si ešte Artura a jeho zlaté lano? V knihe sa odvážny Artur vydáva za dobrodružstvom - chce zachrániť svoje mestečko pred zlým vlkom, ktorý tam uhasil oheň, kvôli čomu zamrznú najskôr všetky domy a potom všetci naokolo. V druhej knižke Marcy a hádanka sfingy čítame príbeh malej Marcy (Arturovej dcéry), ktorá je na rozdiel od otca veľmi bojazlivá. Ale keďže sa jej ocko ocitne v ťažkostiach, výdava sa za dobrodružstvom do Egypta. Musí zachrániť Artura skôr ako ho zožerie veľký had. Na svojej púti stretáva bohov - boha slnka Ré, ale aj vypočítavého boha vedomostí a mesiaca Thota. Zvládne Marcy prekážky, ktoré sa jej postavia do cesty a zachráni svojho otca? Opäť tu máme detskú knižku plnú krásnych ilustrácií a tentokrát s pekným posolstvom. Dej je o prekonávaní strachu, ale aj o pomoci najbližším, zasadený do zaujímavého prostredia. Kniha je vhodná pre deti vo veku 8+, ale nebála by som sa ju čítať ani 6-7 ročným. Ak už uvažujete o darčekoch - knihách - na Vianoce (lebo ja teda hej), tak mrknite jedným očkom v kníhkupectve aj na Marcy, alebo Artura. Mne sa Marcy páčila ešte o kúsok viac.

knižnica u Veron, 3.9.2020
Rozprávky na sladké sníčky

ROZPRÁVKY NA SLADKÉ SNÍČKY

Poznáte to, keď čítate deťom rozprávku pred spaním, ale oni nie a nie zaspať? Dokonca máte pocit, že sú ešte živšie a vzrušenejšie ako pred čítaním? Riešením by mohla byť kniha Rozprávky na sladké sníčky od spánkovej špecialistky Alice Gregoryovej a autorky detských kníh Christy Kirkpatrickovej. Táto kniha je iná, ako sme pri rozprávkach na dobrú noc zvyknutí. Knihu zostavila spánková špecialistka. Nájdete v nej okrem rozprávok aj rôzne cvičenia, ktoré by mali deťom pomôcť pri zaspávaní. Hneď v úvode si treba prečítať, ako máte knihu používať a pre koho je určená. Autorky uvádzajú, že kniha by mohla pri zaspávaní pomôcť deťom od troch do jedenásť rokov. My sme knihu testovali na našom dva a pol ročnom synovi. Nespadá ešte do vekovej hranice, pre akú je kniha určená, ale aj tak sa mu rozprávky páčili. Pri menších deťoch môže nastať problém s cvičeniami, ktoré sú súčasťou každej rozprávky. Dieťa má zatvoriť oči, predstavovať si, čo mu rodič číta, uvoľniť svaly a podobne. Toto určite menšie deti ešte nebudú vedieť, pri tých starších to už problém nie je a pomôže to pri zaspávaní. Dôležité pri čítaní je, aby ste čítali monotónnym a upokojujúcim hlasom. Toto na naše dieťa zaručene fungovalo. Rozprávky sú napísané tak, že svojim spôsobom iba plynú. Nič vzrušujúce ani akčné sa v nich nedeje. To je zámer. Deti zostávajú pokojné a spolu s hrdinami z rozprávok zaspávajú. Pokiaľ už vedia aj pracovať s cvičeniami, pokojný spánok je zaručený. V detských knihách sú mimoriadne dôležité aj ilustrácie. Zvyčajne chválim tie plné farieb. Tu sú ilustrácie krásne, ale špecifické. Nie sú príliš výrazné a farebné. Dôvodom je, aby sa dieťa nesústredilo iba na obrázky. Samozrejme, pri prvých čítaniach ho budú zaujímať a treba si ich spolu s ním pozrieť. Pri ďalších čítaniach by však už dieťatko malo ležať so zatvorenými očami a v pokoji počúvať. Mne sa táto kniha páči a veľmi oceňujem, že sa na ňu špecialistka na spánok podujala. Aj napriek tomu, že obrázky nie sú „krikľavé“, je nádherná. Možno práve tá jednoduchosť dodáva knihe výnimočnosť. Som si istá, že pomôže mnohým deťom pri zaspávaní. Netreba sa však na to spoliehať. Ako je aj v knihe písané, každé dieťa je iné. Možno jedno zaspí skôr a iné neskôr. Na jedného bude fungovať rozprávka o žirafe zatiaľ čo na iného o slimákovi. Ak však má vaše dieťatko problém zaspať, za pokus to stojí. Pokiaľ chcete využívať aj cvičenia, tak odporúčam až pre deti od štyroch rokov. Tie už majú lepšiu predstavivosť. Menšie deti môžu zaujať rozprávky, tak ako to bolo pri našom synovi.

Drominickacita.sk, 31.5.2020